Aan
boord van de onderzeeboot Hr.Ms. “O19”, ontdekt men een vrachtschip*) van
geschat 3.000 ton. Het wordt geëscorteerd door een onderzeebootjager.
Ltz Drijfhout van Hoof besluit tot de aanval over te gaan. Om 18.49 uur worden
drie torpedo’s op het doel afgevuurd; afstand ruim 700 meter. Precies één
minuut later wordt een ontploffing gehoord, waarop nog een aantal ontploffingen
volgen. Op de O19 ziet men door de periscoop de begeleidende onderzeebootjager
op hen afkomen en even later over hen heen varen. Maar er worden geen
dieptebommen af gegooid.
Ruim een uur later raast de jager weer over de O19 heen en worden volkomen onverwacht 5 dieptebommen afgeworpen.
De dieptebommen richten een enorme ravage aan. Lichten gingen uit, lampen
spatten uiteen, zowel voor als achter maakt het batterijcompartiment water, het
gyro-kompas valt uit en de centrale vliegt in brand door kortsluiting. Maar het
fataalst was het vrijkomen van kooldioxide uit een koelmachine in de
machinekamer. Deze kamer en de hekbuiskamer worden direct afgesloten, na
ontruimd te zijn. Dodelijke gassen dringen de centrale binnen, zodat het ademen
via kalipatronen moet gebeuren. Na bijna vijf uur in deze toestand van chaos en
dreigende dood op de bodem gelegen te hebben, besluit de commandant de
hoofdballasttanks 3 en 5 te blazen. Met zware slagzij komt de boot langzaam
boven water. Het torenluik ging open, maar men ziet direct een aantal
vijandelijke schepen vlak in de buurt. Direct wordt de bodem van de zee weer
opgezocht. Besloten wordt om de afgesloten machinekamer binnen te dringen, door
de waterdichte deuren te forceren. De machinekamer staat tot aan de dekplaten
onder water, terwijl nog steeds water binnendringt via de door explosies
gehavende kleppen.
Na uren van risicovol zwoegen in een omgeving vol giftige gassen (sommigen
raken bewusteloos, maar hervatten het werk na weer bijgekomen te zijn) , melden
rond half twaalf de technici in de machinekamer, dat de beide diesels het weer
doen. Grote opluchting waaiert door de boot.
Een zwaar gehavende O19 zet koers naar het zeegebied ten noorden van Bawaen. Op 15 januari arriveert Hr.Ms. “O19” veilig in Darwin, waar noodreparaties worden uitgevoerd. De oorlog immers is nog niet ten einde.
*) na de oorlog bleek het niet om een koopvaardijschip te gaan, maar de
Japanse kanonneerboot "Shinko Maru No 1" van 935 ton.
Ruim een uur later raast de jager weer over de O19 heen en worden volkomen onverwacht 5 dieptebommen afgeworpen.
![]() |
O19 duikt op |
Een zwaar gehavende O19 zet koers naar het zeegebied ten noorden van Bawaen. Op 15 januari arriveert Hr.Ms. “O19” veilig in Darwin, waar noodreparaties worden uitgevoerd. De oorlog immers is nog niet ten einde.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten