Terug in Nederland

Pa was vanaf 1947 wat meer thuis. Vanaf die tijd voer hij op de Hr.Ms. "Tijgerhaai" (foto) en Hr.Ms. "Dolfijn". Mamma kwam met Hanny in juni 1947 met ss Nieuw Holland uit Indië naar Nederland. Pa begon ook te werken aan het nageslacht. Tot 1950 kreeg hij er drie zonen bij, die allen een jaar in leeftijd verschilden : Johannes (Joop, 12 oktober 1947), Willem (Wim, 12 december 1948) en Rudolf (Ruud, 26 november 1949). Na een tijd te hebben ingewoond bij zijn ouders in Leiderdorp, betrok het gezinnetje een duplex woning in de Resedastraat. Op 4 december 1951 werd dochter Albertine (Tineke) geboren. Van 1953 tot 1955 heeft hij gevaren op Hr.Ms. "Pelikaan" en "De Ruyter". In april 1954 werd zoontje David geboren. Pa werd ook bevorderd tot sergeant telegrafist . In de jaren 50 begon ik steeds meer belangstelling te krijgen in pa’s werk en groeide mijn trots. Dat gold niet alleen voor mij.
Ook mijn beide broers waren apetrots op pa. Als ik iets tekende was het in bijna alle gevallen een pikzwarte onderzeeboot in een woeste zee. Maar pa bleef zwijgzaam en afstandelijk. Een vader zoals wij die ons wensten was hij niet. Hij bleef voor ons de oorlogsheld, iets wat zijn broer David ons vaak voorhield. In die periode werd ik me ervan bewust dat mamma erg ziek was. Ze had zware astma aanvallen die met enorme hoestbuien gepaard gingen. Het was soms zo erg, dat ik vaak dacht dat mijn lieve mamma dood zou gaan. Oudste zus Hanny had haar handen vol aan haar jongere broertjes en zusje, wat ten koste van haar eigen jeugd ging.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten